«Виконали перше завдання – подбали про безпеку команди, й повернулися до того, що вміємо – робити бізнес»: кейс IT-компанії Cloudfresh про роботу в умовах війни

Ранок 24 лютого 2022 року в українських офісах мав би початися з кави. Проте мирні міста по всій Україні прокинулися від вибухів: розпочалося повномасштабне військове вторгнення російської армії на територію України. І керівники мусили швидко реагувати з огляду на свою відповідальність перед командами.

Як до роботи в умовах війни адаптувалася українська IT-компанія Cloudfresh, що надає бізнесам рішення від найбільших постачальників хмарних сервісів (Google Cloud, Asana та Zendesk)? Редакція The Point поспілкувалася з засновником Богданом Кубенком та HRBP Олександром Новіковим.

Сигнали про можливе вторгнення російської армії Україна отримувала давно. Ми з менеджментом обговорювали план дій, зокрема й евакуації команди в разі повномасштабної війни, ще за місяць до 24 лютого. Ми не військові експерти і не знали напевне, до чого саме готуватися. Проте намагалися зробити все для безпеки людей – наприклад, складали маршрути логістики колег з огляду на їхні місця проживання в Києві, перелік власного транспорту, хто з ким виїжджатиме за потреби. Визначили, хто в команді координує певні райони в столиці, тощо.

24 лютого ми планували чергову зустріч щодо координації людей у разі військового вторгнення. Але провести її не встигли. Адже прокинулися близько 5 ранку від вибухів – вранці по Києву та інших українських містах вдарила російська артилерія. Довелося швидко приймати рішення.

Відзначимо, що в нас був варіант залишитися в Києві, в бомбосховищі неподалік від офісу з запасами води, їжі та генераторами енергії. Ми вагалися. Проте сконтактувалися з командою, і прийняли рішення – виїхати разом.

До нас також приєднався спеціаліст, якому ми зробили офер напередодні і він мав вийти на роботу на початку березня. Його родина вже була за кордоном, а він лишився сам у Києві. В нашому розумінні він уже є частиною команди, тож вранці 24-го ми зв’язалися з ним і в нашу подорож вирушили разом.

Вже за пару годин після вторгнення російської армії наша команда зібралася в офісі разом з родинами, друзями, котами, собаками, речами… І ми вирушили на захід України колоною з кількох автівок (загалом близько 25 людей).

Коли ми виїжджали з Києва, ще не визначили пункт призначення, маршрут будували вже в дорозі, адже в той день армія росії завдавала ударів по Житомиру та іншим містам. Ця надзвичайно стресова ситуація проявила цінність командної роботи – люди були розгублені, проте мобілізувалися, і за 22 години ми дісталися одного з прикордонних пунктів.

Ми планували перевезти команду в Прагу, адже Cloudfresh має офіс у Чехії. Проте у зв’язку із введенням воєнного стану було тимчасово обмежено виїзд з України чоловіків віком від 18 до 60 років. Тому чоловіки лишилися тут.

Перший тиждень після вторгнення росії ми займалися евакуацією жінок та дітей за кордон з усіма відомими змінними – багатокілометрові затори, переживання, невідомість тощо. Незважаючи на дефіцит житла для оренди, нам дивом вдалося знайти житло неподалік від кордону, у якому ми поселилися всі разом.

Зараз наша команда в Україні працює в форматі коворкінгу, в якому ще й бігають діти та домашні тварини.

Ми постійно на зв’язку з колегами, які вирішили лишитися в Києві, а також із іншими офісами в Європі (Чехія, Польща, Нідерланди).

Перші дні ми хоча й перебували у відносній безпеці, проте працювати в звичному режимі було надто складно – важко зосередитися, коли звідусіль лунають звістки про вибухи та жертви серед мирних українців. Проте ми вирішили: скролінг новин не допоможе нікому. Ми маємо налагодити роботу в тилу та підтримувати Україну. Тож ми адаптувалися й почали діяти. Виконали перше завдання – подбали про безпеку команди, й повернулися до того, що вміємо – робити бізнес.

Команда Cloudfresh у київському офісі до початку війни…

Команда Cloudfresh продовжує працювати

Підтримка команди. Наших людей хвилювало багато питань. Чи буде працювати бізнес? Чи збережуться їхні робочі місця та зарплати?

Беззаперечним пріоритетом є команда: безпека людей, збереження їхнього фізичного та психоемоційного здоров’я, і вже як наслідок – продуктивності.

Ми забезпечили команду всім необхідним для роботи, зберегли всі робочі місця та виплати, взяли на себе оплату житла та харчування для співробітників та близьких, які приїхали з ними.

Технічне забезпечення. Ми забрали з офісу багато техніки. Проте вже на місці зрозуміли, що для роботи бракує деяких девайсів та документів. Один із колег із Києва надіслав нам усе «Новою поштою», за що вдячні цій компанії. Ми знаємо, як важко зберегти наш бізнес – що вже й казати про компанію такого масштабу та інфраструктури.

До того ж, на новому місці у нас не було якісного інтернету, що є критичним для IT-бізнесу. Але ми знайшли неподалік інші IT-команди, скооперувалися з ними та з адміністрацією готелів, знайшли місцевого фахівця, в найближчому місті придбали обладнання (роутери, кабелі тощо) та провели інтернет.

Фінансовий стан. Ми виконали всі фінансові зобов’язання перед партнерами. Продовжуємо платити податки в повному обсязі та лишатися виключно «білим» бізнесом. Насамперед ішлося не про прибутки, а про те, чи зможуть наші доходи перекрити наші витрати.

Клієнти. До війни близько 70% клієнтів Cloudfresh складали українські бізнеси, 30% – з інших країн.

Ми розуміємо, що багато українських компаній зараз у кризі – закрилися, припинили діяльність, рятують працівників із родинами тощо. Тому наша тактика роботи з ними зараз – підтримати та допомогти.

Ми заморожуємо сервіси чи надаємо відстрочки українським клієнтам. Не тільки пропонуємо фахові консультації, а й просто по-людськи питаємо – «Як ви? Як ваші родини та колеги?».

Водночас ми розуміємо, що цінність хмарних сервісів в Україні зросте. Все більше компаній приймають рішення про перенесення даних у «хмари», адже через війну їхні фізичні сервери розбомблені, пошкоджені чи до них немає доступу. До того ж, 9 березня набула чинності постанова Правління Національного банку України про використання хмарних послуг в умовах воєнного стану (до цього була вимога зберігати дані клієнтів на фізичних серверах і тільки в Україні). Також Президент України підписав закон «Про хмарні послуги», і державні органи зможуть зберігати дані у хмарних сервісах.

Ми перелаштовуємо роботу на залучення клієнтів із західних ринків. Перевага в тому, що ми не починаємо з нуля, а саме масштабуємо цей напрямок. Власне призначення наших продуктів, хмарних сервісів – допомагати людям/командам взаємодіяти з різних куточків планети, а це зараз на часі.

Нові акценти в організації роботи. Ми трансформуємо та підсилюємо sales-команду. Зараз керівник відділу розробляє нові дашборди та звіти, ми адаптуємо всю систему досягнення цілей та оцінки ефективності.

Водночас, як це не дивно, саме зараз почали запроваджувати HRM-систему та автоматизуємо ще більше sales-процесів, щоб було зручніше працювати з географічно розподіленою командою та клієнтами.

Можемо констатувати, що вибір нашим бізнесом Cloud-first strategy – простими словами, перевести в «хмару» все, що можна – був правильним.

Рекрутинг. Ми вирішили відкрити набір на нові позиції, фахівців з продажу та маркетингу, зокрема й на ролі, яких раніше в компанії не було. Наприклад, відкрита вакансія «Менеджер з продажу B2G (державні органи та компанії)». Бачимо в цьому і важливий соціальний аспект, адже можемо не тільки зберігати робочі місця, а й створювати нові. До речі, приємно здивувала активність пошукачів.

Була гіпотеза, що ринок праці в глибокому сні і інвестувати в рекрутинг не доцільно. Ми раді, що в нашому випадку це не так: відгуків більше ніж у довоєнний час, і якість кандидатів вища.

Принагідно відзначимо, що вдячні robota.ua за прийняте рішення – направити всі кошти, які мали бути оплачені за публікацію цього матеріалу, на підтримку ЗСУ.

Продуктивність. Щоб генерувати той самий результат, що й до повномасштабної війни, треба в кілька разів більше зусиль. По суті нам треба бути більш ефективними в обставинах війни. Проте ми розуміємо, як це складно: дбати про роботу, коли в думках постійно лунає тривожна сирена.

Ми усвідомлюємо, що наші люди зараз перебувають у різних станах, дехто взагалі не має змоги думати про роботу та комунікувати з клієнтами. Ми постійно говоримо з командою про це.

Перші два тижні щодня, а зараз – через день, збираємося в Google Meet усією командою. Просто питаємо одне одного: «Як ти?», «Де ти?», «Яка допомога тобі потрібна?» І це суперцінно, людям це потрібно.

Також ми збільшили кількість one-to-one зустрічей – зараз цього не може бути забагато. Люди хвилюються за майбутнє, і їм потрібні керівники, яким можна поставити питання, порадитися, проговорити емоції та й просто поплакати – такі часи.

Баланс роботи та життя. Межі стерлися. Ми працюємо на одному поверсі, спимо на іншому. Робочий день лишився 8-годинним, проте деякі колеги працюють більше, хоча ми не закликаємо до цього. В цих умовах робота багатьма сприймається як опора.

Підтримка України. Ми підтримуємо донатами Збройні сили України. На день народження Богдана команда скинулася грошима на подарунок – і вони теж пішли українській армії.

Працюємо на інформаційному фронті разом із колегами з IT-спільноти – заважаємо працювати ресурсам країни-агресора. У перші тижні війни використали свої прямі контакти із партнерами, командою Google Maps, – для протидії ворожим міткам на Google Maps.

Підтримуємо місцеву громаду, адже розуміємо, що ми тут – гості. Не вживаємо алкоголь, не розважаємося, поводимося вкрай скромно та тихо. Розуміємо, що хоча в цій місцині й немає активних бойових дій – проте нещодавно російська армія завдавала ударів і по території неподалік, ракети пролітали десь над нами.

Разом із партнерами Zendesk ми пропонуємо українським неурядовим організаціям безкоштовне програмне забезпечення для підтримки клієнтів через будь-які канали повідомлень (месенджери, телефон, e-mail, чати на веб-сайтах). Допомагаємо у налаштуванні через програму Tech for Good. Це потрібно, щоб ці організації могли більш ефективно підтримувати Україну та українців у вирішенні військових, гуманітарних, міграційних питань. А з іншим партнером – Asana, пропонуємо безкоштовні бізнес-ліцензії для управління проектами та задачами, пов’язаними з гуманітарними програмами та підтримкою ЗСУ.

Наші колеги з інших європейських офісів допомагають українцям, які евакуювалися до їхніх країн, із житлом та працевлаштуванням. А дехто з колег відмовляється від своїх зарплат та переводять їх фондам із підтримки українців.

Ми відмовилися від російського сегменту клієнтів та продуктів – для нас це єдине правильне з етичного погляду рішення.

Про майбутнє та бізнес-плани. Ми перейшли від довго- до короткострокового планування – намагаємося тримати в фокусі, що робимо через годину, завтра і за тиждень. 

До повномасштабної війни у нас був річний бізнес-план. Умови змінилися, але цілі ми досі не коригували, хоча й не виключаємо таку можливість.

Водночас зарано опускати руки. Якщо прогнози частини військових експертів здійсняться та Україна переможе у війні за кілька тижнів/місяців – є висока вірогідність, що ми виконаємо план. Ми не можемо бути впевнені в жодному зі сценаріїв, не знаємо, що буде завтра. Проте зробимо все для перемоги та підтримаємо тих, кого зможемо.

Ми вбачаємо користь у продовженні роботи ще й у тому, що для ринку, українського та міжнародного, це меседж: без паніки. Український бізнес працює попри війну та складнощі, наша економіка вистоїть. Чим більше таких меседжів – тим краще для української економіки.

Війна закінчиться. У нас буде багато роботи: розвивати співпрацю з міжнародними компаніями, підтримувати українські, відновлювати країну та бізнес. І ми до цього готові. Отже, як ми кажемо в компанії – #staystrong, #stayfresh.

Переглянути всі вакансії Cloudfresh

Share on FacebookTweet about this on Twitter

Кращі статті за тиждень – у вас в пошті!